Czyli jak nie dać się wpuścić w dziwne rozmowy, które twój pomysł mogą niepotrzebnie utopić. Czasami lepiej zatkać uszy niż męczyć się z słuchaniem średnio rozgarniętych ludzi.
Wielokrotnie to powtarzam i będę powtarzać do znudzenia. Ludzie którzy tworzą biznesy (nie tylko internetowe) bez serca, bez namiętności a jedynie po to by wypełnić cyferkami pozycje w arkuszu kalkulacyjnym nigdy nie stworzą nic przełomowego. Ok, jednemu czy drugiemu przez przypadek się uda coś tam z rynku wyrwać, ale jeszcze raz nie będzie to nic ciekawego i wartego uwagi. Nie dajcie się stłamsić pytaniami jaki macie model biznesowy, nie dajcie się wciągnąć w dyskusję o strategii, nie opowiadajcie o tym co będziecie robić za 3 lata.
Każdy inwestor, który zadaje te pytania i ma głowę na karku, wstydzi się gdy wypadają mu z ust. To niesamowity obciach gdy ktoś nie czując potencjału biznesu, zadaje takie pytania. To wstyd do kwadratu mówić o biznesie „rokujący“ na podstawie strategicznego planu inwestycji, kosztorysu wydatków i ustalonego z prawnikami biznes planu. Uciekaj od takich ludzi najdalej jak możesz, oni nie czują tego co chcesz zrobić, oni jedynie liczą na wyssanie całej energii z Ciebie.
Dobrym przykładem dlaczego pytanie o strategię jest głupie jest komentarz Tary Hunt, właścicielki biznesu buyosphere.com, którą przyjemność miałem poznać w Poznaniu na konferencji e-nnovation.
Tak oto komentuje tego typu próby poszukiwania modelu biznesowego i strategii przy okazji Pinteresta.
Tara: Czy to znaczy, że teraz każdy fundusz, który będzie się pojawiał w biurze Pinteresta będzie pytał wszystkich pracowników jaką ich firma ma strategię? Skąd ja to znam? Przypomnij sobie:
2005 – MySpace jaką macie strategię?
2006 – Twitter jaką macie strategię?
2007 – Facebook jaką macie strategię?
2008 – iPhone jaką macie strategię?
2009 – Grywalizacja jaką macie strategię?
2010 – Jaką macie lokalizacyjną strategię?
2011 – Instagram jaką macie strategię?
2012 – W tym roku na topie będzie „Pinterest jaką macie strategię?”
Przy okazji polecam jej prezentacje „10 Mistaskes I Made, So That You Don’t Have To”