Poniedziałkowa polemika dobrze robi zaspanym weekendowym synapsom, dlatego w poniedziałki będziemy rozmawiać o tym co się dzieje wokół nas bez szczególnych emocji, z chirurgiczną precyzją dwunastolatka poławiającego maskotki w lunaparku.
Zbierać informacje i nie wyciągać wniosków to jak gryźć i nie połykać. Dlatego połykam i idę do przodu. Ostatnim razem pytałem Cię dlaczego nie komentujesz. Dostałem odpowiedź, że w zasadzie nie pozostawiam przestrzeni do polemiki. Dlatego pozostawiam przestrzeń o tu pomiędzy tytułem a końcem strony. To poniedziałkowa przestrzeń do dyskusji. Tak to teraz będzie 😉 Przestrzeń się sama nie wypełni, więc od tytułu do połowy strony zrobię to ja, bo dziś mam 2 tematy, które mi nie dawały spokoju cały weekend.
Oczywistości
Czy wiesz, że Mur Chiński budowano 1864 lata? A to, że rak piersi jest najczęstszym nowotworem złośliwym u kobiet na świecie? A to, że najwyższy wynik w piłce nożnej wynosi 149:0?
Ciekawostki są wśród nas, jest ich tak wiele, że nie ogarniamy tego i odpuszczamy dziedziny, z którymi nie jesteśmy związani. Jeśli jesteś specjalistą od historii i kultury Chin to pierwsze pytanie nie będzie dla ciebie żadnym problemem, dorzucisz pewnie wiele innych chińskich ciekawostek (np. że pismo chińskie składa się z ponad 50 000 znaków), ale pojawią się problemy gdy zaczniesz odpowiadać na kolejne pytania. Podobnie jest ze specjalistami w dziedzinie medycyny, piłki nożnej, fizyki czy Internetu.
W ich świecie tłumaczenie branżowych pojęć jest opowieścią o oczywistościach, pewnie dlatego sam gdy piszę o Internecie, mam nieustanne uczucie, że przecież to wszyscy wiedzą. Całe szczęście wkrótce potem uznaję, że wcale nie wszyscy, że warto o tym napisać nawet dla samego siebie lub przyprowadzonego przez Googla specjalisty z innej branży, który chce poczytać moje oczywistości. Co o tym sądzisz? Warto?
Nie mam zamiaru Cię prowokować, bo to często ma odwrotny skutek.. Użytkownik sprowokowany może mi pogrozić palcem wyrządzając szkody jak cegła wrzucona do wirującej pralki.
Czy wiesz, że przereklamowany nie oznacza zbyt dużej intensywności reklamowania produktu a fakt, że produkt reklamowany jest kiepski? Tak, wiesz. A wiesz co to etyka redakcyjna?
Etyka redakcji
Interaktywnie.com opublikowało „swój” raport na temat użyteczności w sieci. Przesłaniem tego raportu było wskazać potrzebę badania i wpływania na ergonomię, funkcjonalność, użyteczność serwisów i… No właśnie to „i…” jest dla mnie problemem. Raport został tak stworzony, aby pokazać kontekst reklamowy dla sponsora raportu.
Zawsze w takich przypadkach zastanawiam się czy wiarygodność, jakość, etyka redakcyjna jest tak bez znaczenia, by bez krępowania wymienić ją na pieniądze od sponsora. Z raportu dowiedziałem się, że najbardziej użyteczną stroną w Polsce jest gazeta.pl. Panie i panowie tworzący raport powinni się postukać po głowie, ustalili ranking stron najużyteczniejszych w Polsce na podstawie zanurzania palca w wodzie i patrzenia w którą stronę płynie. Bo jak ocenić metodę oceniania użyteczności na podstawie propozycji od 35 agencji interaktywnych i tylko od nich? Chcesz mieć swoje zdanie na ten temat? Co sądzisz o rankingu najbardziej użytecznych stron w Polsce:
- Gazeta.pl
- Inteligo.pl
- Jakdojade.pl
- Allegro.pl
- Ceneo.pl
- Agito.pl
- Skapiec.pl
- Goldenline.pl
- mBank.com.pl
- tvp.pl
Co myślisz? Czepiam się?