Rozpychanie się na rynku i ukrywanie zamiarów.
Ogólnie rzecz biorąc strategia rozwoju powinna doprowadzić do sytuacji, w której podejmowane działania dostarczają największe efekty bez doprowadzania do wyniszczenia rynku, na którym się znajdujesz. Zdecydowanie lepiej jest przejąć dobrze pracującą konkurencję niż doprowadzić ją na skraj upadku po nieustających atakach z Twojej strony. Wdawanie się w technologiczną rywalizację w Internecie jest dużo bardziej wyniszczające niż rozwój całkiem nowego pomysłu, który nie posiada silnych konkurentów lub współpraca z innymi podmiotami.
Główną zasadą ekspansji na rynku jest wiedza o strategii konkurencji. Często pozostaje nam tylko próba jej przewidzenia. Wiedza ta pozwala na odpowiednie przygotowanie się do zmiany oraz na wywoływanie niekorzystnej dla konkurencji zmiany na rynku. Często firmy długo planują swoje działania by później w swoim zaciszu długo je realizować. Wprowadzenie na rynek elementów tych planów przez konkurencje powoduje, że w szeregach pojawia się panika i wymuszone zmiany strategii. Tak szybko podejmowane decyzje i wynikające z tego zmiany bardzo często nie są przemyślane i prowadzą w ciemne uliczki, z których ciężko jest się wydostać nie ponosząc dodatkowych kosztów (często bardzo dotkliwych). Dlatego mieszanie w planach konkurencji jest jedną z najlepszych technik wstrzymywania ich rozwoju lub ataku.
Jeśli Twoja konkurencja posiada sprzymierzeńców i wspólnie przeciwstawiają się Twojej ekspansji, rozdziel ich. Spróbuj przejąć pomocników np. oferując lepsze warunki lub cokolwiek, co będzie dla nich wartościowe a dla Ciebie nie będzie dużym wysiłkiem. W innym wypadku wykorzystaj współpracę z podobnymi firmami, ponieważ Twoim podstawowym działaniem powinno być wyprzedzanie działań konkurencji i obrona przed jej ekspansją.
Goliat i Dawid
Najgorszą strategią jest rywalizacją z serwisami posiadającymi ugruntowane pozycje na rynku. Aby z nimi rywalizować nie wystarczy stworzyć podobne funkcjonalności. Po pierwsze i co najważniejsze należy przygotować się na wielomiesięczne drenowanie swojego potencjału z delikatnymi efektami swojego działania. To tak trudne zadanie, że wielu, którzy podjęli się prowadzić taką rywalizację dziś wie, że nie chcą tego drugi raz spróbować. Dlatego sztuką jest doprowadzić do takich działań, aby osiągnąć cel bez bezpośredniej rywalizacji.
Firma Google wytworzyła wyszukiwarkę, jako niewielki podmiot walczący o ruch w Internecie. Celem było przejęcie dominacji na rynku Internetowym, w związku z tym Google nie postawił na reklamę swojego silnika, jako samodzielnego bytu tak jak uczyniły to firmy takie jak Infoseek czy AltaVista. Google przekonał Yahoo!, że są posiadaniu najlepszej na świecie technologii do wyszukiwania i wynajął ją za przyzwoite pieniądze. Przez kilka lat świat korzystał z wyszukiwarki Google pod najbardziej rozpoznawaną gwiazdą , jakim był wtedy Yahoo!. Tak to właśnie Google bez walki z altavistą, infoseekiem, hot botem i wieloma innymi wyruszył w kierunku pozycji najczęściej odwiedzanego serwisu, gdy w 2004 roku małżeństwo Yahoo! i Google się rozpadło.
Gdy Twoja konkurencja jest silna, trzeba grać na zwłokę. Szukać okazji – wierząc w sukces. Jeśli jednak sytuacja sprawi, że wymagane będzie porzucenie zdobytego kawałku rynku kosztem zachowania ważniejszego decyzje muszą być podejmowane szybko, ale nie mogą być nieprzemyślane. Prawdziwy sukces nie jest dziełem przypadku, jest skrupulatnie wypracowanym planem działań.
Cechy szefa
Najczęściej strategię rozwoju przygotowuje szef firmy wraz z swoimi współpracownikami. Dlatego warto powiedzieć o cechach jakie powinien posiadać. Szef powinien być odbierany, jako opiekun całej firmy. Jeśli jego opieka jest odczuwalna na każdym jej szczeblu i w każdym działaniu to firma jest silna. Jeśli jednak nie jest odczuwalne opiekuńcze działanie szefa firma posiada słaby punkt i można przy jego użyciu ją pokonać. Trzy cechy szefa, które doprowadzają firmy do słabych wyników a często również upadków:
- Ignorancja – jeśli szef nie wie, co się dzieje na rynku, nie zna konkurencji, nie zna swojej firmy i ludzi w niej pracujących, nie będzie wiedział co zrobić gdy konkurencja zaatakuje rynek swoimi nowymi pomysłami. Nieudolny szef podejmuje chaotyczne decyzje często sprzeczne doprowadzające całą firmę do frustracji i demotywacji.
- Ignorancja zarządcza – brak wiedzy o problemach występujących podczas prowadzenia firmy, zarządzania ludźmi, budowaniem relacji między pracownikami czy odpowiedniego motywowania.
- Brak zaufania i chaotyczność – jeśli w firmie panuje chaos oraz wśród pracowników panuje brak zaufania konkurencyjne firmy będą odbierać jej rynek. Brak współpracującego zespołu jest przyczyną sukcesów konkurencyjnych firm.
Pięć okoliczność sukcesu
Dlatego tak ważne jest, aby najlepiej wykorzystywać zdobytą wiedzę i powstałe okoliczności. Pokonać konkurenta można, gdy wiemy, kiedy jest najsłabszy, ale również musimy wiedzieć, kiedy jest najsilniejszy. Zdobyć rynek można tylko wtedy, gdy w swoich szeregach posiada się ludzi, którzy rozumieją jak dobrać odpowiednie działania do sytuacji na rynku np. efektywnie zarządzać zasobami. Dobrze zjednoczeni pracownicy z wolą rywalizacji i chęcią pokonania konkurenta przeniosą góry by osiągnąć swój cel. Planując swoje działania w sposób rozważny można wyprzedzić lekkomyślną konkurencję. Gdy pamiętasz dobierając zespół o liderach, którzy myślą o wszystkich możliwych kierunkach, w jakie może potoczyć się historia jesteś przygotowany na wszystko, jeśli okazujesz im swój szacunek oni przeprowadzą Cię przez każdy problem. Te okoliczności pokazują drogę do pokonania konkurencji. W oparciu o te zasady warto zbudować swoją strategię rozwoju nieustannie pamiętając, że strategia jest na tyle dobra, co najsłabszy członek zespołu. Ale o tym dowiecie się w rozdziale „potencjał twórców”