Jak ważni są ludzie, którzy z Tobą pracują, ich motywacja, ich zrozumienie celu i sukcesu.
W poprzednim rozdziale przedstawiłem jak strategia i sam szef może przysłużyć się do sukcesu przedsięwzięcia. Teraz pokażę, że strategia i szef w nieustannie zmieniającym się środowisku nic nie poradzą bez odpowiedniego zespołu dobrze zmotywowanych pasjonatów.
Jedyną unikalną właściwością, jaką Twoje przedsięwzięcie posiada, to ludzie z Tobą pracujący; wszystko inne nabywa lub kopiuje się bardzo prosto. A z tego wynika, że Twoje działania są na tyle silne, co działania Twojego najsłabszego współpracownika.
Przez lata pracy w branży internetowej to zdanie pojawia mi się przy każdym projekcie, który rozpoczynam. Pytanie o to, kto ze mną będzie pracował, kim jest, czym się pasjonuje i jak daleko ta pasja odbiega od przedmiotu projektu to pytania nie o ludzi, ale o sukces mojego projektu. Tylko ludzie pomogą mi go zrealizować i tylko oni będą ze mną w kryzysowych dla projektu chwilach. Oprócz tego dobrze zorganizowany i zmotywowany zespół to sukces sam w sobie.
Zespół
Z teorią budowania zespołów spotkał się każdy, kto takie zespoły zorganizował, jednak wiedza na temat budowania zespołów do obsługi przedsięwzięć internetowych nie jest tak popularna. Internet jest bardzo zmiennym środowiskiem. Zespół tworzący dla Internetu wymaga kompetencji, które często nie są tak ważne na tradycyjnych rynkach. Najważniejsze z nich to odporność na nieustającą zmianę oraz ciągłe pogłębianie wiedzy i ogromna pasja związana z biznesem, w którym pracują. Z dnia na dzień w prawie nieracjonalny sposób rynek internetowy może wielokrotnie zwiększyć wartość Twojego przedsięwzięcia, ale może też wielokrotnie ją obniżyć.
Motywacja
Internet to wcale nie tak dynamiczna branża, jeśli chodzi o przepływ pracowników z wysokimi kompetencjami. O ile w tradycyjnych biznesach przepływ ten jest stymulujący dla rynku, to w Internecie wcale nie jest tak wartościowy. Powodem jest dużo krótsza perspektywa biznesów i ciągle zmieniające się założenia. Strategiczny pracownik firmy internetowej przechodząc do innej wnosi do niej jedynie swoje kompetencje i wiedzę; wszystko, co opowiada o rynku z perspektywy poprzedniej firmy jest po miesiącu nieaktualne.
W startującym biznesie niepotrzebne są gwiazdy z konkurencji, które mogą poopowiadać jak to konkurent sobie w danej sytuacji radzi. Tu jest potrzeba współpracy zmotywowanych specjalistów, którzy poświęcą całą swoją energię na stworzenie unikalnego, wygrywającego planu działań oraz efektywnego działania prowadzącego do jego realizacji. Motywacją z reguły jest cel, szef oraz wynagrodzenie. Jednak najważniejszą motywacją, która pozwala przejść na wyższy poziom rozwoju jest zsynchronizowanie wiedzy i pasji pracownika z kierunkiem rozwoju biznesu. Musisz stworzyć okoliczność, w której pasja Twoich ludzi zacznie współgrać z Twoim celem. Jeśli Twój pracownik interesuje się grafiką, wykorzystaj tę wiedzę w swoim biznesie nawet, jeśli pracownik jest księgowym. Stwórz potencjał, w którym każda pasja może się zrealizować, bo takie działanie daje największą motywację. Bo przecież każdy „buławę” w plecaku nosi!
Potencjał
Jak stworzyć wygrywający potencjał? Chciałbym napisać to „bardzo proste, bierzesz to i to, a potem jeszcze dokładasz to i jak już wszystkie „to” są na miejscu, to zabierasz tamto i wkładasz tu”. Ale nie napiszę, bo nawet przepis na ciasto nie jest gwarancją sukcesu. Tak jak wspominałem, ludzie uwielbiają czuć że mają wpływ, że ich praca ma sens, że poświęcona przez nich energia jest doceniana. Jeśli więc potrafisz zrealizować ich potrzeby, potrafisz stworzyć potencjał.
Jeśli Ci nie zależy na ludziach, popełniasz błąd. Zacznij myśleć o tym, że Twój sukces jest w rękach Twoich ludzi. Jeśli są kluczowi do realizacji Twojego biznesu, a nie jesteś przekonany, że ich motywuje Twój sukces dowiedz się, jakie są ich cele i umieść je jako składnik nadrzędnego sukcesu przedsięwzięcia. Empatia to wielki oręż w świecie zarządzania. Ślepi (bez empatii) managerowie osiągają sukcesy przez przypadek – czy powierzyłbyś wszystko, co ma dla Ciebie wartość przypadkowi? Lepiej nie… Więc podwiń rękawy i zacznij poznawać swoich ludzi już dziś!