Nowe technologie w walce z nudą

O interaktywnej rozrywce wspomaganej nowoczesnymi rozwiązaniami technologicznymi.

Od początków pojawienia się konsoli Nintendo Wii, której główną zaletą jest fakt sterowania za pomocą ruchu dwu częściowym Wiimotem (Wii Remote) nauczyliśmy się wiele na temat tworzenia interaktywnej rozrywki, która mocniej angażuje. Możemy dziś wyskakać wszystkie poty przy prostych grach takich jak tenis stołowy czy ziemny, kręglach, ale również w wielu angażujących ruch ciekawych propozycjach rynkowych.

Rozgrywka rozpoczęta

Aktualnie wkraczamy w całkiem nowy obszar rozrywki. To, co na ostatnich targach E3 można było obserwować to przyłączenie się do wyścigu 2 „rozrywkowych” graczy: Microsoftu i Sony. Sony pokazało PlayStation®Move, który niestety mocno mnie rozczarował, ponieważ panowie z Sony nic nowego nie zaprezentowali oprócz kolorowych kulek na bezprzewodowych kontrolerach. Pomysł przekazywania instrukcji do konsoli jest taki sam jak w Wii, więc mało odkrywczy.

Ty sobą kontrolujesz

Microsoft pokazał to, co miał pokazać i czym chwalił się na targach E3 rok temu. Zmienił tylko roboczą nazwę projektu Natal, na Kinect. Tego typu podejście otwiera całkiem nowy rozdział w historii kontroli nad urządzeniami i jeśli dziś uważacie, że to bzdura, że za starzy jesteście do machania łapami przed telewizorem, wkrótce zauważycie, że wystawienie ręki by wybrać coś z menu, czy przesunięcie ręką w powietrzu np.  w prawo by przewinąć pokaz zdjęć to podstawowe działania, które chcielibyście wykonywać i przestać wreszcie poszukiwać pilotów do swoich urządzeń.

Technologia górą!

Kinect jest technologią, która używa kamer do obserwacji Twojego ciała oraz mikrofonów do słuchania twoich instrukcji. Tego typu narzędzie postawione przed Twoim telewizorem gwarantuje, że będzie wykorzystywane nie tylko do grania (choć prezentację zabawy przy użyciu kinect’a pokazują, jakie to może być fajne) ale również do komunikacji między znajomymi, czy po prostu sterowania urządzeniami. Kinect na podstawie analizy głosu oraz sylwetki jest w stanie rozpoznać osobę i pokazać jej spersonalizowany ekran.  Bardzo entuzjastycznie podchodzę do tej drogi, ponieważ tego typu działanie prowadzi do usprawnienia sposobów korzystania z szeroko pojętej elektroniki użytkowej.

Przyszłość

Już dziś jestem pewny, że kamera w Kinect’cie będzie w stanie zeskanować specjalny kod zdrapkę by wykupić dostęp usług Xbox Live. Już dziś wiem, że bez dodatkowych akcesoriów będę mógł brać udział w interaktywnych spotkaniach, turniejach czy rozmowach wideo. Kinect rozpoczyna proces zamiany fizycznych dotykowych kontrolerów i wyznacza kierunek dla przyszłych sposobów korzystania z rozrywki czy urządzeń je dostarczających.

Przypominacie sobie scenę z Raportu Mniejszości? Tę, w której Tom Cruise przesuwa filmy po ekranie machając rękoma? No dobra wiem, że to dziś możliwe, nawet w naszej telewizji używają tzw. interaktywnych ścian. Różnica jednak polega na tym, że Kinect dostarczy tego typu naturalny sposób obsługi do każdego domu. Dostarczy również wiele innych dziś niewymyślonych rozwiązań, ponieważ gdy już potrafi robić to, co dziś pokazują to tylko kwestią kreatywności programistów i projektantów jest przyszłość narzędzi wykorzystujących Kinect’a. Zdecydowanie czekam na niego z olbrzymim entuzjazmem.