Moon Tzu – Sztuka Tworzenia Internetu – Tworzenie serwisu

Przygotowanie serwisu – związane z tym problemy, potrzeby i  motywacja.

Niepotrzebne jest rozpoznanie, gdy nie wiadomo, co chce się zrobić, dlatego główna idea i pomysł jest motorem wszystkich działań.  Gdy pomysł jest unikalny rozpoznanie tworzy mu odpowiednią pożywkę do wzrostu a przy jej użyciu wyłania się etap tworzenia serwisu. Nie ma przecież możliwości zaistnienia w Internecie bez serwisu.

Zwykle, jeśli znasz się na Internecie, stworzenie serwisu nie jest trudne, w przeciwnym wypadku stworzenie serwisu można przyrównać do budowy siedziby firmy przez jej właściciela – własnoręcznie.

Co ciekawe proces budowy serwisu wykorzystuje podobne działania jak w budowie budynku. Rozmach realizacji pomysłu jest bezpośrednio związany z kwotą, którą chcemy na to przeznaczyć. Współpracownicy, procesy choć inaczej nazwane dostarczają podobne wyniki prac np. projekt czy produkt.

Fazy tworzenia serwisu

Są trzy główne fazy tworzenia serwisu Projekt, Produkcja oraz Wdrożenie. 40:50:10 to najczęściej występująca proporcja środków przeznaczonych na poszczególne fazy (celowo piszę o środkach a nie czasie, proporcja czasowa może być diametralnie różna). Można spotkać się z serwisami, które mają całkowicie inną proporcję, ponieważ unikalne kompetencje oraz marka wykonujących zadania w poszczególnych fazach mogą wiele zmienić w kosztorysie.

Projekt, od którego wszystko się zaczyna często jest wykonywany tylko przez projektanta i zawiera oprócz opisu funkcjonalności (projektu funkcjonalnego) również wygląd serwisu (projekt graficzny). Projekt funkcjonalny powinien zawierać opis wszystkich mechanizmów wraz z wskazaniem, opisaniem i wytłumaczeniem wszystkich działań. Kolejnym elementem projektu funkcjonalnego jest opis wszystkich stron wraz z wszystkimi ich wariantami i zasadami ich używania. Projekt graficzny zawiera wszystkie unikalne grafiki umieszczone w serwisie, jej warianty zależne od stanu oraz makiety z naniesionymi grafikami na funkcjonalne strony serwisu.

W ramach tej fazy na rynku występuje wiele nazw stanowisk np. projektant stron internetowych, grafik, analityk funkcjonalności, projektant funkcjonalny, projektant graficzny, designer itd. Co firma to inna nazwa dlatego ważne jest, aby wiedzieć, że po tym etapie zlecający serwis powinien otrzymać dokumentację w takim stanie aby być w stanie przekazać do produkcji jak serwis będzie działał oraz jak będzie wyglądał.

Ten etap jest decydujący o końcowym efekcie i wpływie na użytkownika, więc im więcej energii się na niego poświęci tym lepszy serwis będzie.

Produkcja, od której zależy jakość informatyczna serwisu jest kolejną fazą tworzenia serwisu, która jest równie ważna jak poprzednia. W tej fazie makiety funkcjonalne i graficzne zamieniają się w dynamiczne mechanizmy i strony. Fazę tą można podzielić na etapy związane z wykonaniem informatycznym serwisu:

  • Projektowanie informatyczne (na podstawie projektu funkcjonalnego i graficznego)
  • Planowanie działań
  • Realizacja planu
  • Testowanie (funkcjonalne i wydajnościowe)

­Tak zwykle to wygląda jednakże są np. zwinne techniki prowadzenia projektów, które mogą zmienić sposób działania. Przy tym etapie pojawiają się stanowiska bardzo związane z informatyką takie jak: programista, architekt systemowy, webmaster, tester itd.

Faza wdrożenia następuje po skończonych z sukcesem testach serwisu. Jest ostatecznym wgraniem serwisu do sieci, wypełnieniem go treścią i udostępnieniem go publicznie. Powinna zawierać plan działań związanych z promocją, obserwacją ustalonych wskaźników, intensywnej opieki nad nowostworzonym serwisem. Często najmniej doceniana faza przez właścicieli pomysłu.

Nad wszystkimi tymi fazami powinien panować kierownik projektu, którego wiedza, kompetencje i sposób działania zgodny z zasadami jest gwarancją udanego wdrożenia. Kierownik projektu zmaga się z projektem serwisu, jego kosztami i harmonogramem. To on wraz inwestorem podejmują trudne decyzje dotyczące ograniczenia zakresu czy zmianie funkcjonalności. Serwisy mogą być wykonywane bez oddzielnej funkcji kierownika projektu, jednak w takim przypadku działania te przejmuje na siebie inwestor lub lider projektu np. projektant.

Zagrożenia

Największym zagrożeniem serwisu jest czas. Czas trwania projektu, czas projektowania serwisu oraz czas jego wymyślania. Jeśli czas jest zbyt długi tracimy motywację, przestajemy rozumieć cel, chcemy zająć się czymś innym, co pozwoli nam odnaleźć sens działania. Czas biegnie szybko i najlepsze pomysły są odkrywane przez inne osoby a pojawienie się na rynku podobnego pomysłu wpływa bardzo negatywnie na potencjał serwisu.

Równie dużym zagrożeniem są niekompetentni ludzie w otoczeniu twojego serwisu. Mogą narobić szkód więcej niż spodziewasz się po nich pożytku. Zdecydowanie odradzam współpracy z ludźmi bez referencji czy dowodu wykonania podobnych prac. Niejednokrotnie można usłyszeć o serwisach, których właściciele szukają wykonawcy, ponieważ poprzedni doszedł do wniosku, że go nie interesuje zakończenie projektu.

Motywacja

Twój sukces jest bezpośrednio związany z Twoją motywacją. A ona ma związek z motywacją ludzi, którzy wykonują Twój serwis. Dlatego jeśli pragniesz sukcesu zrób wszystko, aby osoby, które wykonują dla Ciebie serwis chciały to zrobić najlepiej jak potrafią. I zrób to pomijając narzędzia finansowe, akurat te mają krótkotrwały wpływ na motywację a na drodze tworzenia serwisu zawsze ich brakuje.

Gdy powstanie Twój serwis, gdy odsapniesz po męczącym maratonie projektowym, przychodzi chwila, w której zadasz sobie pytanie „no dobrze, a co dalej?”. W odpowiedzi na to pytanie pomoże przygotowanie „strategii rozwoju”.