facebook projektowanie

Jak powstają produkty w Facebooku?

Większość ludzi, gdy usłyszy początek zdania „Ucz się na” dopowiada „błędach innych”. Po co skupiać się na tych, którym się nie udało, skoro można skupić się na czymś, co od razu ma większe szanse sukcesu? Nawet natura, nie próbuje uczyć się na błędach a promuje osobniki, którym się udało. Kończąc zdanie „Ucz się na” zwykle dopowiadam „sukcesach innych”. Według wielu osób jest to najlepsza metoda, aby osiągnąć wymarzony cel. Dlatego podglądam wszystkich, którym się udało i poszukuje tego pierwiastka, który pozwolił im osiągnąć sukces.

Gdy podglądam Facebooka, który jeszcze niedawno posiadał 2000 pracowników i 500 milionów użytkowników nie mogę przejść obojętnie obok wiedzy jak tworzone są produkty w Facebooku. Właśnie dotarłem do wywiadu z Julie Zhuo, która jest szefową działu projektowania produktów, w którym opowiada jak zorganizowana jest praca.

facebook opis strony

Z wywiadu wynika, że w zespole rozwoju produktu pracują projektanci „produktu”, projektanci / graficy odpowiedzialni za przekaz dla użytkowników, analitycy badający produkt i zachowania użytkowników, oraz osoba odpowiedzialna za strategię wydawniczą treści użytkowników.

Zespół w zdecydowanej większości składa się z projektantów produktów, którzy z reguły wywodzą się z technicznej „strony mocy”. Każdy z nich posiada kompetencje do zaprojektowania funkcjonalnego i graficznego produktu, zaprojektowania interakcji, znają HTML i CSS. Potrafią, gdy coś wygląda nie po ich myśli sami poprawić gotowy kod. To od nich wychodzą propozycję zmian oraz całkiem nowe pomysły. Stanowią kręgosłup całego zespołu rozwoju produktu.

Projektanci odpowiedzialni za przekaz dla użytkowników pracują nad odpowiednim przygotowaniem uruchomienia usługi. Pilnują odpowiedniego wpasowania się w przekaz marketingowy marki, odpowiednie wytłumaczenie celów oraz powodów zmiany w produktach. Przy okazji przygotowują drukowane materiały informacyjne. Wykonują również obsługę graficzną konferencji przygotowywanych przez Facebooka. Można powiedzieć, że to taki dział promocji i marketingu przyklejony do rozwoju produktu.

Mały zespół badań zachowania użytkowników posiadający grupę analityków pracuje blisko projektantów produktów, wspomagając ich na każdym etapie rozwoju produktu. To z tego miejsca czerpią wiedzę projektanci np. kiedy powinni zacząć testy, jaki wybrać rodzaj testów, w jakich grupach użytkowników badać swoje produkty oraz jakie zadawać pytania użytkownikom, aby dowiedzieć się czy wykonali odpowiedni dla użytkowników produkt.

W dziale projektowania jest jeszcze jedna ważna osoba, która przy każdym projekcie nieustannie pilnuje, jakie będą wyniki używania tych usług oraz jak one będą wyglądać na stronach użytkowników.

Cały ten zespół w 2010 roku liczył około 30 osób, co na firmę, która zdobyła taki duży kawałek rynku jest imponujące. To chyba najlepiej dopasowana struktura, jaką miałem okazję poznać w firmach posiadających jeden mocny produkt. Dzięki niej wszystkie usługi utrzymują spójność na wszystkich poziomach. Nie trudno zauważyć, że wynik pracy usług jest intuicyjny i przewidywalny dla użytkowników. Dodatkowo dzięki tej strukturze, wszystkie produkty są odpowiednio przetestowane i dostosowane do potrzeb użytkowników. Jest to jeden z powodów popularności tej usługi, może nie jedyny, jednak równie ważny.

A tu cały wywiad z Julie Zhuo: http://www.uie.com/BSAL/BSAL073SpoolCast_Zhou.mp3